Blog

Elektrische fietsen in België

Symbolbild-Pedelec-474x316-072e7c3f75e0ca37

Steeds meer mensen kiezen vandaag de dag voor de elektrische fiets in België. Dat is niet onlogisch, want zo’n fiets is natuurlijk een stuk comfortabeler dan een gewone fiets. Dankzij een elektrische fiets zijn veel mensen ook een stuk mobieler. Denk aan oudere mensen die dankzij de elektrische fiets weer lange afstanden kunnen afleggen en zo heerlijk op een zonnige dag keen rondje kunnen gaan toeren, dat is door het gebruik van de elektrische fiets nu mogelijk voor veel mensen. Een belangrijk voordeel is dat je veel gemakkelijker heuvels op kunt komen. België en dan vooral Wallonië is natuurlijk een heuvelachtig landschap. Dan is het niet gemakkelijk om met de fiets rond te rijden, want de kans is groot dat je te maken hebt met tal van heuvels.

Wat kost een elektrische fiets?
Voor een gemiddelde elektrische fiets betaal je ongeveer duizend euro. Er zijn uiteraard ook goedkopere exemplaren verkrijgbaar, alsmede duurdere uitvoeringen. Het is maar net wat je wenst. Zo heb je ook de duurdere varianten, met allerlei high tech snufjes, maar je moet je afvragen of je dat echt nodig hebt. Daarbij is de kans ook groter dat je fiets aantrekkelijker wordt voor dieven. Je kunt een tweedehands fiets kopen, mar dan heb je vaak wel te maken met een verouderde accu. Koop als je een tweedehands model koopt er altijd een nieuwe accu bij. Mocht een nieuwe accu duur zijn, dan raden we je aan om alsnog een nieuwe elektrische fiets te kopen. Een fiets kopen met een oude accu kan erg frustrerend zijn. Mogelijk dat je al na een tiental of een twintigtal kilometer je accu opnieuw dient op te laden. Dan heb je in feite niks aan je fiets.

Het kopen van een elektrische fiets kun je het beste doen bij een officieel verkooppunt. Dan weet je zeker dat je kwaliteit koopt. Online kun je natuurlijk ook kijken naar verkoopadressen, maar als je onlne een fiets koopt weet je nooit wat je daadwerkelijk koopt. Door naar een winkel te gaan kun je je ook laten adviseren en ene proefritje maken. Dan is de kans een stuk groter dat je een juist exemplaar koopt. Voor advies kun je later altijd bij hen terecht en dat geldt natuurlijk ook voor eventuele reparaties.

 

 

Fietsen in Den Haag

De gemeente heeft de laatste jaren hard gewerkt om de stad fietsvriendelijk te maken. Langs bijna alle grote doorgangswegen zijn afzonderlijke fietspaden aangelegd, waardoor je niet meer op de rijbaan op een klein strookjes tussen de geparkeerde en de rijdende auto’s hoeft te fietsen. Wat je een groter veiligheidsgevoel geeft. Het centrum is zelfs voor een groot deel autovrij gemaakt, daar heb je nu als fietser nu dus alle ruimte. Pas wel op , het winkelend publiek vergeet het fietspad nog wel eens.

Natuur

Als je naar Den Haag komt als toerist kom je natuurlijk niet om alleen maar over de grote doorgaande wegen te fietsen. Gelukkig biedt Den Haag je dan ook meer. Vele parken en bossen zijn zeer geschikt om heerlijk in te fietsen, picknickplaatsen zijn overal aanwezig. Maar liefs twee badplaatsen biedt deze stad. Kijkduin en het wereldberoemde Scheveningen. Zeker aan te raden hier met je fiets heen te gaan, want je auto parkeren is lastig en in Scheveningen ook erg duur. Bij beide badplaatsen heb je tevens de mogelijkheid om door de duinen te fietsen, een uniek stukje Hollandse natuur.

Cultuur

Den Haag staat ook bekend om haar kleurrijke multiculturele samenleven. Fiets eens door het Haagse Schilderswijk en aanschouw de kleurrijke winkels en woningen en zie hoe de diverse culturen meestal vreedzaam met en naast elkaar leven. Behalve een multiculturele samenleven kan je ook aan je culturele trekken komen in de vele musea die de stad rijk is. Allemaal goed bereikbaar met de fiets en de meeste hebben ook wel een fietsenstalling voor de deur.

Architectuur
In de oude binnenstad zijn nog vele prachtige oude gebouwen te vinden, met sierlijke gevels.
Maar ook moderne architectuur, zoals het glazenstadhuis. Zoals gezegd is de binnenstad grotendeels autovrij en daardoor zeer geschikt om doorheen te fietsen. Dus ook als je hart sneller gaat kloppen van bijzondere architectuur is Den Haag een aanrader.

Fietstochten

Als je het leuk vindt om te fietsen door de stad, maar niet zo’n ontdekkingsreiziger bent, kan je natuurlijk altijd via één van de websites een georganiseerde fietstocht met een gids of een boekje met fietsroutes en informatie bij ANWB of VVV-kantoor kopen. Hoe dan ook, geniet van deze mooie stad achter de duinen.

Geuzeroute

Geuzeroute

De Geuzeroute is een themafietsroute die vertrek vanaf de Brouwerij 3 Fonteinen te Beersel. U kunt gratis parkeren in de buurt van het vertrekpunt.
De route kent een lengte van 38,2 kilometer en leidt je langs Brouwerij Oud Beersel, Geuzestekerij Hanssens Artisanaal en Brouwerij Boon. Deze route loopt via de deelgemeenten Alsemberg, Beersel, Dworp, Hallo, Huizinga en Linkebeek. De route kunt u afleggen in ongeveer drie tot vier uur.

Bezienswaardigheden

  • Bezoekerscentrum ‘De Lambiek’
  • Brouwerij 3 Fonteinen
  • Brouwerij Oud-Beersel
  • Brouwerij Boon
  • Sint-Martinusbasiliek
  • Hallerbos
  • Provinciedomein Huizingen
  • Fietsnetwerk Vlaams-Brabant

Meer over Geuze

Geuze is een biersoort die ontstaat door het mengen van jongere en wat oudere Lambieken en deze vervolgens te laten hergisten, soms voor enkele jaren, in de fles. Het mengen van deze bieren wordt ook wel steken genoemd. Geuze is een troebel bier, met een amber / matgouden kleurpalet. Het alcoholpercentage van het bier zit tussen de 5% en 8%. Waar de naam geuze precies vandaan komt is niet bekend.

Van oorsprong werd geuzebier geschonken uit oude, gebruikte champagneflessen. Het gebruik van deze flessen heeft niet te maken met hoogheidswaanzin. Maar komt omdat, net als bij de gisting van champagne, op de fles Lambiek een druk tot ongeveer zes bar komt te staan. Hierdoor zijn er vrij stevige flessen noodzakelijk.

Geuze bewaren

Geuze is een bier wat een tweede gisting doormaakt in de fles. Hierdoor is het mogelijk om deze bieren langer te bewaren. Als u bijvoorbeeld kijkt naar het bier “Geuze Boon”, daarvan wordt ook wel beweerd dat u het bier tot wel 20 jaar kunt bewaren. Dit is natuurlijk geen verplichting, u mag het bier natuurlijk ook gewoon opdrinken!

Lijst van Belgische bieren

Voor een zeer uitgebreid overzicht van bekende Belgische bieren kunt u een kijkje nemen op de volgende pagina van Wikipedia.

Fietsverlichting

Fietsverlichting

Veilig deelnemen aan het verkeer begint bij jezelf. Denk bijvoorbeeld aan het fietsen met de juiste vorm van verlichting. Met verlichting fietsen is niet alleen slim, het is ook nog eens verplicht. De wet zegt hierover het volgende:

Verlichting

Iedere fietser moet tijdens het vallen van de avond en het aanbreken van de dag witte of gele verlichting aan de voorzijde en rode verlichting aan de achterzijde voeren. Overdag moet deze verlichting gevoerd worden als het zicht minder is dan 200 meter. Het rode achterlicht moet bij helder weer ’s nachts over een afstand van 100 meter zichtbaar zijn.

Reflectoren

Tijdens de nacht en op momenten dat het zicht minder is dan 200 meter moeten alle fietsen voorzien zijn van de volgende reflectoren voeren:
– Witte reflector voorzijde
– Rode reflector achterzijde
– Oranje reflectoren op pedalen
– Twee oranje reflectoren tussen spaken of witte strook rond de velg
Standaard fietsen moeten ook overdag voorzien zijn van deze reflectoren. Het is wettelijk verplicht om ervoor te zorgen dat de lampen en de reflectoren goed onderhouden zijn en volledig werkzaam zijn.

Verschillende soorten verlichting

Er zijn verschillende soorten verlichting voor de fiets beschikbaar. Hieronder volgt een kort overzicht van de mogelijkheden.

Klassieke dynamo

De klassieke dynamo kent enkele nadelen. Zo zijn de draadjes die de dynamo verbinden met de lampen erg kwetsbaar. Daarnaast geven de lampen geen licht wanneer je stilstaat.

Naafdynamo

Een naafdynamo is gevestigd in de as van het voorwiel. Deze dynamo geeft een constante, doch minimale weerstand tijdens het fietsen. Een dergelijke dynamo zal nooit slippen en geeft een hoger rendement dan een standaard dynamo.

Batterij verlichting

Batterijverlichting is een ideale verlichting om als extra verlichting bij te hebben. Deze verlichting geeft echter onvoldoende licht om de weg te verlichten. Zeker ’s nachts buiten een stedelijke omgeving is het mogelijk dat je daardoor niet kunt zien of er zich obstakels op de weg bevinden.

Lees meer over fietsverlichting op de volgende pagina van Wikipedia.

De Fietsersbond

de FietsersbondWie is de Fietsersbond en waarvoor komen ze in actie? Dat is een vraag die veel mensen stellen. Het is algemeen bekend dat de Fietsersbond voor de fietsers opkomt, maar wat hebben ze de afgelopen jaren eigenlijk bereikt? Daar ga ik het hier over hebben! Ik ga de drie belangrijkste doorbraken op een rijtje zetten die ik heel belangrijk vind waar de Fietsersbond enorm mee heeft geholpen, kijkt u maar eens:

  1. De fiets is gered! In de jaren ’70 wilden veel grote steden de weg vrij maken voor auto’s, voor de fiets was er geen plek meer. Fietsers en bonden kwamen massaal in actie tegen dit plan, en het werkte! Een aantal jaren later zien ook steden in dat dit het juiste is wat ze gedaan hebben. Niemand wil vandaag de dag nog auto’s door de binnenstad hebben rijden en op de marktpleinen hun auto parkeren. De steden hebben destijds er juist voor gekozen om de binnensteden bijna geheel autovrij te maken.
  2. Stationstallingen, ze zijn bijna niet meer te missen als je op een station aankomt, maar toch waren de NS en andere instanties hier in het begin geen voorstander van. De vervoerders vonden dat fietsen en reizen met het openbaar vervoer niet samen gingen, vandaag de dag is die combinatie bijna onmisbaar. De Fietsersbond heeft acties gevoerd tegen de openbaar vervoerders en doet dat nog steeds voor betere omstandigheden.
  3. De OV-fiets plannen waren al in de jaren ’70 van de vorige eeuw gemaakt. Het heeft lang geduurd voordat de plannen doorgevoerd werden, maar inmiddels zie je de gele fietsen bijna overal. In 2003 werd het plan van de OV-fiets toch doorgezet en daar heeft de Fietsersbond een groot aandeel in. Meer dan een miljoen ritten worden jaarlijks gereden op de fietsen. De laatste jaren wordt het systeem tot een van de meest succesvolle- en rendabele leenfietsensysteem ter wereld benoemd.